Hoe ontstaat een modetrend?

Hoe ontstaat een modetrend

De ene keer is de kleur wit in de mode, en een paar maanden later is het de kleur rood dat iedereen draagt! Hoe werkt dat in de modewereld? Hoe weet je wanneer iets ‘in’ is?

Vleesjurk

Het was tijdens de uitreiking van de MTV Video Music Awards in Los Angeles. Lady Gaga verscheen in een jurk gemaakt van lappen vlees. En het kon niet uitblijven. De meeste fans waren uitzinnig van enthousiasme. Echt Lady Gaga! Maar dezelfde avond al begon de kritiek aan te zwellen. De schok. Een jurk van vlees! Zoiets doe je niet!

Schokeffect

Zoiets doe je niet? Lady Gaga wel dus. Zij ziet zichzelf als levend kunstwerk. Kunst hoeft niet alleen maar mooi of prettig te zijn. Het mag je ook aan het denken zetten. Het mag schuren, schokken. Soms is een schokeffect nodig om iets in beweging te krijgen. Als je nooit schrikt, blijft alles hetzelfde.

De reactie van Lady Gaga? Ze zei dat ze niemand wilde beledigen. Dat ze een statement wilde maken, dus dat ze er iets mee wilde zeggen. Gaga wilde een statement maken tegen LHBTI discrimineerde regels van het Amerikaanse leger.

Wat vind jij?

  1. Is Lady Gaga een superster? Hoe vind je haar liedjes? En haar uiterlijk?
  2. Kijk eens naar de jurk. Vind je hem mooi?
  3. Als de jurk van stof zou zijn, zou je hem dan mooi vinden?
  4. Is je antwoord op vraag 2 anders dan je antwoord op vraag 3? Ja? Dan gaat het dus niet om het uiterlijk, maar om het idee. Klopt dat? Het idee is: je hoort geen jurk van vlees te dragen. Waarom niet?
  5. Sommige dieren worden geschoten om hun vacht. Is het dragen van een bontmantel minder erg dan het dragen van vlees? Waarom (niet)?
  6. En als je de jurk na gebruik in boter braadt en opeet?
  7. Lady Gaga wilde een statement maken met de jurk, zei ze. Ze wilde er iets mee zeggen. Maar wát precies werd helaas niet duidelijk. Als jij mocht spreken voor Lady Gaga, wat zou je dan zeggen?
  8. Zou jij de jurk van Lady Gaga nog lusten?

Confectie mode

Anders dan maatkleding wordt confectie in massaproductie (grote aantallen) vervaardigd. Het voordeel hiervan is dat de prijs van de kledingstukken relatief laag gehouden kan worden.

De kledingmaten zijn in ordes van gemiddelde grootte verdeeld in maatgroepen. Voor bijvoorbeeld T-shirts of ondergoed, waarbij de maat niet exact hoeft te zijn, gebruikt men de aanduiding S (small), M (medium), L (large), XL (extra large), XXL (double extra large) en XXXL (extreme large). Men spreekt dan van confectiematen.

Denk aan winkels als: H&M, Primark, Zara, Zeeman, Bijenkorf

Haute Couture

Haute couture is het hoogtepunt van mode, ontworpen door modeontwerpers die voor een selecte markt werken. Er worden slechts één of soms enkele exemplaren van de kledingstukken gemaakt, die op maat worden gemaakt voor de drager ervan. Alle couturestukken worden dan ook met de hand gemaakt van de fijnste stoffen en met gebruik van de meest verfijnde technieken. Dit is dan ook het verschil met confectiekleding, mode die gewoon klaar is om te dragen, dus niet op maat.

Denk aan kleding voor mensen die er heel uniek uit willen zien of de dames van het koningshuis